Jak zachować młodość i życiową energie?

Energia z pożywienia

Zdrowe żywienie jest receptą na wiele dolegliwości. Najprościej mówiąc energia fizyczna to unikanie wszystkiego, co obciąża nasz organizm, a więc przetworzona żywność, chemiczne dodatki i używki. Naszym największym wrogiem są wolne rodniki, które cały czas wytwarza nasz organizm, uszkadzając komórki. Taki atak na organizm sprawia, że tracimy energię, szybciej się starzejemy i odczuwamy pogorszenie samopoczucia. Na szczęście możemy uzbroić swój organizm w naturalnych obrońców, czyli antyoksydanty (przeciwutleniacze), które ochraniają organizm przed stresem oksydacyjnym. Jest to taki stan, w którym równowaga pomiędzy wytwarzaniem wolnych rodników a ich zwalczaniem przez przeciwutleniacze jest zaburzona. Przedłużający się stres oksydacyjny może przyczynić się do rozwoju wielu groźnych chorób takich jak miażdżyca, choroby serca, nowotwory, udar mózgu, cukrzyca. Jak więc nie dopuścić do powstania takiego stanu?

Mimo że przeciwutleniacze występują naturalnie w ludzkich komórkach w postaci enzymów antyoksydacyjnych, nie może ich zabraknąć również w codziennej diecie. Ważne jest wzbogacenie jadłospisu o świeże owoce i warzywa, takie jak brokuły, pomidory, pomarańcze, czarne porzeczki, które są bogate w witaminę E, bioflawonoidy i karotenoidy. Ponadto, do codziennej diety warto wprowadzić zdrowe tłuszcze roślinne, zawierające witaminę C (słonecznikowy, sojowy, kokosowy, kukurydziany, z pestek winogron, oliwa z oliwek). Natomiast mleko i przetwory mleczne dostarczą witaminę A, rośliny strączkowe cynk, a orzechy selen. Niektórych witamin i minerałów nie możemy dostarczyć w odpowiedniej ilości z pożywienia, warto wówczas przyjmować lek na wzmocnienie organizmu z dużą dawką lecytyny sojowej. Jej głównymi składnikami jest cholina, inozytol oraz aż w 50 procentach Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT), w tym kwas linolowy, który jest niezastąpionym składnikiem wielu kluczowych związków w organizmie człowieka.

Stres wyniszcza organizm

Nie tylko zdrowa i zróżnicowana dieta jest sposobem na zachowanie energii życiowej, ale również równowaga psychiczna. Nie od dziś wiadomo, że stres wyniszcza organizm. Aby odzyskać równowagę należy unikać emocji i napięć nerwowych. Jednak w praktyce jest to bardzo trudne, dlatego warto wiedzieć jak można się uporać z negatywnymi emocjami. Jak się okazuje sposobem na młodość są spotkania z przyjaciółmi. Możemy się wówczas zrelaksować, opowiedzieć o swoich problemach i wspólnie poszukać sposobów ich rozwiązania. Warto również nauczyć się głęboko oddychać, licząc w myślach do dziesięciu –takie ćwiczenie pozwoli wyciszyć myśli i ukoić nerwy. Oprócz pracy i codziennych obowiązków trzeba znaleźć czas na relaks. Będąc w stanie ciągłego stresu często nie potrafimy zmienić toru swoich myśli i ukierunkować się na odpoczynek.

Jak jeszcze można zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Poziom kortyzolu (hormonu stresu) można skutecznie obniżyć wykonując ćwiczenia fizyczne, najlepiej na świeżym powietrzu. Oczywiście nie muszą to być sporty ekstremalne, wystarczy jedynie 15 minut dziennie poświęcić na szybki spacer, poranną gimnastykę, jazdę na rowerze lub inną ulubioną aktywność fizyczną. Ważne jest jednak, żeby (szczególnie, gdy mamy pracę siedzącą) ruszać się regularnie. ”Sport to zdrowie” nie jest pustym sloganem! Dzięki aktywności fizycznej możemy zachować witalność, zdrowie i energię życiową.   

Zdrowy wypoczynek

Osoba przemęczona nie radzi sobie ze złością, często się irytuje, wybucha z byle powodu. Nie potrafi się również skoncentrować na zadaniach, jej praca jest nieefektywna. Zmęczenie organizmu może trwale odbić się na zdrowiu psychicznym, jak i fizycznym. Długotrwały brak odpoczynku osłabia zdolności obronne naszego organizmu, a co za tym idzie – częściej chorujemy. Dlatego tak ważny jest relaks po męczącym dniu – można zanurzyć się w ciepłej kąpieli, poczytać ulubioną książkę, albo oddać się swoim zainteresowaniom.

Specjaliści zgodnie twierdzą, że brak odpowiedniej ilości snu przez długi czas może działać bardzo negatywnie na nasz organizm. Sen nie tylko powinien trwać 7-8 godzin, ale również musi być dobrej jakości. Co to znaczy? Musi być nieprzerwany. Nocnego odpoczynku nie mogą zaburzać urządzenia elektroniczne ani światło. Przed snem warto przewietrzyć sypialnie i zasłonić okna przed światłem dobiegającym z zewnątrz. Warto również przyjmować leki na przemęczenie z lecytyną, witaminą B2, B6 i B12, które ukoją nerwy i poprawią koncentrację. Ponadto odpowiednie lekarstwo na wzmocnienie organizmu zapewnia sprawność ciała i umysłu oraz dodaje energii życiowej, która jest częścią szczęśliwego życia.

Zobacz również