Skuteczne techniki relaksacyjne, które pomogą Ci pozbyć się stresu

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż oddawanie się relaksowi. Ale czy na pewno? Niektórzy z nas mają duże problemy z naturalnym odprężeniem się. Możemy przebywać na wakacjach, a jednocześnie myśleć o pracy i innych obowiązkach. Taki „odpoczynek” nie sprawi, że wrócimy do swoich codziennych zadań pełni energii. A co robimy z negatywnymi emocjami, które nas dopadają? Najczęściej nic, a stres zostaje skumulowany w naszym ciele. Każdego dnia spotykamy się ze stresującymi sytuacjami, nie dajemy odpocząć organizmowi, nawet podczas snu nie potrafimy w pełni zregenerować naszych sił. Ze nadmiernym stresem trzeba walczyć, a najlepszą bronią jest relaksacja.

Czym są techniki relaksacyjne?

Techniki relaksacyjne pomagają zestresowanej osobie radzenie sobie z napięciem emocjonalnym i oczyszczaniem umysłu. Pozwalają na kontrolowanie reakcji organizmu oraz głębsze poznanie ich przyczyn. Relaksacja nie zastąpi psychoterapii, ale jest często wykorzystywaną metodą w terapii behawioralnej. Jej celem jest uzyskanie odprężenia psychicznego, rozluźnienia napiętych mięśni i uzyskanie stanu relaksu. Techniki relaksacyjne nie pomogą rozwiązać wewnętrznych konfliktów, ani rozwiązać dręczącego nas problemu, ale pozwalają znacznie zredukować stres i zapanować nad własnymi reakcjami.

Najczęściej psychologowie stosują metody wyciszenia pacjentów, wspomagając również psychoterapię. Jednak każdy z nas może się nauczyć prawidłowej relaksacji, dzięki której możemy zapomnieć o codziennych sprawach i skupić się na odpoczynku. Nauka opiera się na małych krokach, począwszy od rytmicznego oddychania, stopniowego rozluźniania mięśni, aż do głębokiego poczucia relaksu, który przypomina fazę snu. Dzięki odkryciu zbawiennego wpływu ćwiczeń relaksacyjnych rozwinęło się więcej gałęzi technik. Jakie są najbardziej popularne?

Aromaterapia – relaksacja zapachem

Jest to niezwykle prosta, a zarazem bardzo skuteczna metoda relaksacji. Dlaczego? Zmysł powonienia ma silny związek z obszarem mózgu odpowiedzialnym za emocje. Do aromaterapii wykorzystuje się olejki eteryczne, które mogą być wprowadzane przez drogi oddechowe poprzez wdychanie lub inhalację oraz przez skórę, dzięki masażom i kąpielom. Kuracja jest bardzo korzystna dla zdrowia, nie tylko można odpowiednio się zrelaksować, ale również działać profilaktycznie na ciało. Każdy olejek wykazuje działania rozgrzewające, przeciwzapalne i bakteriobójcze.

Praca z ciałem

Podczas treningów osoba poddawana relaksacji uczy się jak rozluźniać poszczególne partie ciała. W trakcie ćwiczeń fizycznych napina się i rozluźnia mięśnie. Zwykle zaczyna się od napinania prawej, a potem lewej nogi, prawej i lewej ręki, a następnie mięśni brzucha, pleców, ramion, szyi i twarzy. Jest to relaksacja Jacobsona, która przyniesie efekty już po kilku tygodniach ćwiczeń. Kolejną metodą jaką można wprowadzić w życie opiera się na skupianiu na poszczególnych partiach ciała. Po kolei:   stopach, kolanach, udach, pośladkach, brzuchu i klatce piersiowej, dłoniach, przedramionach, ramionach i barkach, szyi, głowie, ustach i żuchwie, oczach, policzkach i czole. Podczas ćwiczenia należy odprężyć każdy mięsień i element ciała.

Relaksacja przez oddech

Kiedy koncentrujemy się na swoim oddechu automatycznie wchodzimy w stan odprężenia, a umysł wycisza się. Podczas ćwiczeń oddechu ważne jest, aby nie pozwolić, by w otoczeniu coś nas dekoncentrowało. Należy skupić się wyłącznie na swoim wdechu i wydechu, lekkich, swobodnych i niezbyt głębokich. Wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami. Podczas wdechu możemy wyobrazić sobie, że pobieramy z powietrzem nową, ożywczą energię, a wydychamy stres, napięcie i zmartwienia. Stosując relaksację dobrze jest oddychać przeponą.

Odliczanie w myślach

Jeżeli znajdujemy się w stresowej sytuacji, emocje sięgają zenitu i nie chcemy dać się im ponieść, to najlepszym rozwiązaniem jest liczenie w myślach do 10. Należy skupić uwagę tylko na tym, nie zwracając uwagi na bodźce zewnętrzne. Wraz z liczeniem powinniśmy oddychać głęboko, spokojnie, oddech może być dość spowolniony. Jest to dosyć szybka metoda relaksacji, dzięki której możemy powstrzymać swoje negatywne emocje i podjąć świadome działania.

Dowiedz się więcej: http://vitabuerlecithin.pl/lek-uspokajajacy/

Zobacz również