Stres w pracy – jak praca wpływa na nasze zdrowie?

Życie w ciągłym napięciu, gonienie za terminami, rozmowy z klientami i partnerami biznesowymi, ogromna odpowiedzialność i wiele innych czynników – to wszystko powoduje ogromny stres w pracy. Nawet jeżeli nie odczuwasz go na co dzień, prędzej lub później odezwie się i zaatakuje. Stres jest chorobą cywilizacyjną, dotykającą coraz więcej osób. Nie warto go bagatelizować, gdyż prowadzi do poważnych skutków zdrowotnych.

Czy znasz przyczyny stresu w pracy?

Zaczyna się niepozornie. Gorszy dzień, mniejsza efektywność, rozkojarzenie – nic wielkiego. Każdy czasami ma takie dni. Z biegiem czasu problem eskaluje, przełożony jest niezadowolony z efektów, klienci zaczynają Cię denerwować, stajesz się drażliwy i niespokojny lub przeciwnie – wycofany i przemęczony. Kłopoty zawodowe przenosisz do domu i odwrotnie, domowe niesnaski wpływają na Ciebie w biurze. Możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy, ale skutki stresu w pracy oddziałują na każdy aspekt Twojego życia. Z pewnością nie warto tłumić emocji, gdyż osoby zamknięte w sobie, pesymiści i introwertycy najgorzej radzą sobie z problemami. Każdy człowiek ma pewien próg odporności, po przekroczeniu którego nie jest w stanie efektywnie funkcjonować zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym

Kogo może dotyczyć problem stresu i wypalenia zawodowego?

Na początku warto zaznaczyć, że nie ma czegoś takiego jak zawody pozbawione stresujących sytuacji. Ciężko to sobie wyobrazić nawet w idealnych warunkach, gdzie możesz robić co chcesz, kiedy chcesz i z kim chcesz. Już sam fakt rozpoczęcia nowej pracy jest mocno niekomfortowy; każdy uważnie przygląda się „świeżakowi”, szef patrzy na ręce, a pracownik robi wszystko, by wypaść jak najlepiej… i załamuje się, gdy coś mu nie wychodzi. Stres w nowej pracy może skutecznie blokować karierę.

Stres zawodowy rośnie w miarę kumulowania problemów, nadmiaru zadań i wygórowanych oczekiwań. Im więcej, szybciej i dokładniej trzeba wykonywać zadanie, tym mocniej odczuwa się narastającą frustrację, a porażka staje się cięższa do zniesienia. To z kolei prowadzi do załamania nerwowego, wypalenia zawodowego, a w najgorszym przypadku depresji lub nerwicy. Skutki stresu w pracy mogą być o wiele poważniejsze niż się to wydaje – od utraty zatrudnienia, poprzez rozpad związków, a nawet w skrajnych przypadkach prowadzą  do samobójstw. Dlatego nie należy lekceważyć tej choroby i reagować już w momencie, gdy odczuwasz pierwsze objawy stresu w pracy zawodowej.

Wśród najbardziej ryzykownych zawodów można wymienić: strażaków, policjantów, pracowników ochrony zdrowia i dziennikarzy. Z kolei do zawodów mało stresogennych zalicza się: fryzjerów, jubilerów, krawcowych, dietetyków, bibliotekarzy czy aptekarzy. Nie oznacza to jednak, że tacy pracownicy wolni są od jakichkolwiek presji, mogących negatywnie odbić się na stanie zdrowia.

Jak rozpoznać, że stres w pracy dopadł również Ciebie?

Ponieważ objawy stresu są niejednoznaczne, często je bagatelizujemy, zwalając winę na gorszy dzień, chwilowe przemęczenie czy tzw. zespół następnego dnia po zakrapianej imprezie. Tymczasem jest to choroba podstępna, atakująca powoli i może doprowadzić do całkowitego wyniszczenia organizmu i psychiki. Oto najczęstsze objawy stresu wg badania badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Klosterfrau Healthcare Group.

  • Zmęczenie – aż 69% badanych stwierdziło, że odczuwało zmęczenie nie tylko w samym miejscu pracy, ale również w domu. Napięcie nie ustępowało nawet podczas prób relaksacji.
  • Ból pleców – objaw charakterystyczny dla osób po 50. r.ż. i pracowników biurowych. 42% badanych powiązało ten ból pleców ze stresem.
  • Ból głowy – to bardzo częsty objaw przepracowania i przemęczenia, zwłaszcza wśród kobiet. 40% badanych wskazało, że boryka się z częstymi bólami głowy bez wyraźnej przyczyny.
  • Kłopoty z zasypianiem – gdy nie potrafimy zostawić problemów w miejscu pracy, przynosimy je do domu, nawet podświadomie rozpamiętując to, o czym powinniśmy zapomnieć.
  • Bóle żołądka –  kolejny częsty objaw stresu w pracy zawodowej, nieraz powiązany z brakiem apetytu lub przeciwnie – z podjadaniem.
  • Kłopoty z sercem – nerwobóle, a czasami zaburzenia rytmu serca to groźny objaw, mocno powiązany ze stresem. Najczęściej dotyka osoby starsze po 50. r.ż., ale może dotyczyć także młodszych ludzi, pracujących ponad swoje siły.

Zachowaj równowagę duszy

Aby czerpać przyjemność i korzyści z pracy, a nie zmuszać się codziennie do czynności, których nie chcesz wykonywać, konieczny jest balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Stres w miejscu pracy można zminimalizować, przygotowując indywidualny plan działania. Pomyśl, jakie sytuacje wywołują u Ciebie największe napięcie i jakie źródła stresu w pracy warto wyeliminować lub przynajmniej ograniczyć. Łatwo to osiągniesz, wypisując na kartce sytuacje, które wyprowadzają Cię z równowagi i szeregując je według intensywności doznań. Następnie zastanów się, w jaki sposób możesz ograniczyć występowanie tych czynników. Które działania są możliwe do realizacji od razu, które wymagają przygotowania lub wspólnego działania z kolegami z pracy albo Twoją rodziną? Czasami tak banalna rzecz, jak podział domowych obowiązków może sprawić, że choć trochę odpoczniesz, a tym samym będziesz lepiej przygotowany do nowego dnia.

Dowiedz się więcej jak sobie radzić ze stresem w pracy: http://vitabuerlecithin.pl/lek-uspokajajacy/

Zobacz również