Warto dbać o swoją odporność!

Co wpływa na odporność?

Odporność organizmu jest szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogoda jest zmienna i mamy większą skłonność do infekcji. Jeśli układ odpornościowy nie potrafi odeprzeć ataku drobnoustrojów, które wywołują stany zapalne, warto pamiętać o kilku prostych wskazówkach, aby poprawić jego funkcjonowanie. Co wpływa na naszą odporność i jak ochronić się przed chorobą? Oto kilka podstawowych kwestii.

Właściwa dieta

Cukier i nadmiar tłuszczów niekorzystnie wpływają na nasz organizm. W codziennej diecie powinny znaleźć się natomiast warzywa i owoce, bogate w antyoksydanty. Zimą nie wszystkie są dostępne w sklepach, jednak świeże produkty można zastąpić mrożonymi. Odporność wspomoże witamina C, której bogatym źródłem są cytrusy, natka pietruszki, papryka czy porzeczki, witamina A znajdująca się w wątróbce, mleku i jego przetworach, witamina B6 obecna w bananach, awokado, rybach, drobiu i ziemniakach czy znajdująca się w słoneczniku, olejach roślinnych i rybach witamina E. Do swojej diety warto włączyć także czosnek, który ma działanie bakteriobójcze, jogurt naturalny z żywymi kulturami bakterii, miód oraz aloes, stymulujący układ odpornościowy. Wśród mikroelementów ważne są cynk, miedź, żelazo, kwasy tłuszczowe omega-3, fosfor, jod czy lecytyna.

Aktywność fizyczna

Systematyczny ruch poprawia pracę naszego układu odpornościowego. Nie trzeba przy tym wykonywać forsownych ćwiczeń, wystarczy nawet energiczny spacer. Jednak ważny jest właściwy ubiór – wychłodzenie, jak i przegrzanie organizmu sprzyja infekcjom.

Sauna na oczyszczenie i dotlenienie

Sauna wzmacnia system odpornościowy, oczyszcza i dotlenienia organizm. Nie jest jednak wskazana w czasie infekcji oraz u osób z trądzikiem, problemami układu krążenia, niewydolnością oddechową, kobiet w ciąży czy w trakcie miesiączki. Przed skorzystaniem z niej należy pamiętać, aby zawsze skonsultować się z lekarzem.

Wrogowie odporności – stres i zmęczenie

Układ odpornościowy jest ściśle połączony z systemem nerwowym. Stres oraz zmęczenie sprzyjają infekcjom i zmniejszają zdolności obronne organizmu. Warto więc zadbać o relaks i odpoczynek, a także sen. Wsparcia dostarczyć mogą również naturalne preparaty wzmacniające. Przy silnym obciążeniu fizycznym, po przebytych chorobach, w sytuacjach stresowych oraz przy przemęczeniu pomoże zawarta we wspomnianej wyżej lecytynie cholina, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Dostarcza jej m.in. Vita buerlecithin, a witaminy z grupy B obecne w leku uzupełniają dzienne zapotrzebowanie i dodatkowo wspomagają jej działanie.

Czego unikać?

Na sprawne i skuteczne działanie układu immunologicznego znaczący wpływ ma styl życia oraz nawyki. Używki takie jak alkohol, kawa czy papierosy, niszczą witaminy i mikroelementy, które pomagają zwalczać groźne dla układu odpornościowego wolne rodniki. Warto pamiętać, że obecne w dymie tytoniowym trujące substancje niszczą błony śluzowe, chroniące nas przed zarazkami, a alkohol zabija komórki odpornościowe znajdujące się we krwi i limfie. Zmiana nawyków i odstawienie lub ograniczenie szkodliwych substancji, zwłaszcza w połączeniu ze wzmacniającymi składnikami i preparatami, może w znaczący sposób wspomóc nas w okresie przeziębień.

Zobacz również