Witamina B2 – jakie są jej funkcje?

Witamina B2 zwana inaczej ryboflawiną jest organicznym związkiem organicznym, który łączy w sobie dwie substancje, czyli flawinę i rybitol. Uważana jest za jedną z najważniejszych ze wszystkich witamin z grupy B ze względu na zróżnicowane role w organizmie człowieka. Odpowiada między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wzrokowego, metabolizm i odporność, a jej niedobór może być groźny dla zdrowia. Dlaczego jeszcze witamina B2 jest tak ważna dla naszego organizmu?

Witamina B2 – rola w organizmie człowieka

Ryboflawina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka w wielu aspektach. Wpływa między innymi na:

  • Układ nerwowy

Witamina B2 pełni funkcję regulacyjną, jest niezbędna do funkcjonowania centralnego i obwodowego układu nerwowego. Ma wpływ na prawidłowe działanie neuroprzekaźników: noradrenaliny, acetylocholiny i serotoniny, co zapobiega zaburzeniom nastrojów i depresji.

  • Wzrok

Ryboflawina warunkuje prawidłowe procesy widzenia, biorąc udział w transporcie tlenu w soczewce oka. Ma to duże znaczenie w przypadku osób starszych o podwyższonym ryzyku zachorowania na zaćmę. Witamina B2 pomaga w zachowaniu ostrości widzenia.

  • Układ krwionośny

Witamina B2 jest najważniejszym składnikiem czerwonych krwinek transportujących tlen w naczyniach krwionośnych. Ponadto przyczynia się do regulowania ciśnienia krwi, ułatwia pracę nabłonka naczyń krwionośnych i serca.

  • Metabolizm

Witamina B2 bierze udział w metabolizmie organizmu. Dzięki niej organizm przetwarza energię dostarczaną z pożywienia. Jej prawidłowy poziom jest istotny szczególnie dla osób dbających o utrzymanie odpowiedniej wagi.

  • Wolne rodniki

Ryboflawina działa jak przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki, które mogą powodować uszkodzenia w DNA, przyczyniają się do powstawania chorób i przyspieszają starzenie się skóry.

  • Stany zapalne

Uciążliwe zajady w kącikach ust są stanem zapalnym, który pojawia się na skutek uczulenia lub drożdżaków. Ryboflawina jest najskuteczniejszą witaminą na tego typu dolegliwości. Występuje jako składnik preparatów przeciwko zajadom, albo w czystej postaci nakładana miejscowo.

Ponadto podczas przyjmowania alkoholu, kawy, leków psychotropowych, niektórych antybiotyków, doustnych środków antykoncepcyjnych, części konserwantów redukcji ulega właśnie witamina B2. Funkcje w organizmie ludzkim nie sprowadzają się tylko do powyższych, ryboflawina współpracuje przy utrzymywaniu prawidłowego pH organizmu, wspomaga procesy gojenia się ran, bierze udział w procesie wzrostu i produkcji czerwonych krwinek, a także wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Skutki nadmiaru i niedoboru witaminy B2

Powyższe funkcje witaminy B2 ukazują jak jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej rola jest nieoceniona, dlatego tak ważna jest odpowiednia dieta bogata w produkty z witaminą B2 oraz w razie potrzeby jej suplementacja. Warto suplementować ryboflawinę podczas dużego wysiłku, w okresie intensywnego wzrostu, podczas stresu, przy chorobie alkoholowej oraz w okresie ciąży i laktacji.

Przedawkowanie witaminy B2 nie występuje zbyt często, ze względu na to, że jest to składnik rozpuszczalny w wodzie, wiec jego nadmiar zostaje usunięty wraz z moczem. O nadmiarze witaminy B2 może świadczyć ciemny mocz, wymioty i nudności.

Całkowity niedobór witaminy B2 jest bardzo rzadkim zjawiskiem, jednak zbyt mała ilość tej witaminy może powodować nieprzyjemne dolegliwości oraz choroby. Szczególnie na niedobór ryboflawiny narażone są osoby starsze, kobiety ciężarne,  osoby cierpiące na cukrzyce, nadużywające alkoholu oraz osłabione. Objawem niedoboru witaminy B2 mogą być zaburzenia widzenia, niedowidzenie o zmierzchu, nadwrażliwość na światło, a także zaćma. Objawy niedoboru mogą być mylone z różnymi innymi chorobami, jest to przede wszystkim apatia, ospałość, chroniczne zmęczenie, problemy z koncentracją, brak odporności na stres, migreny, depresja. Symptomami świadczącymi o niskiej podaży witaminy B2 są również zmiany na skórze, suchość, świąd, łuszczenie się jej, łamliwość włosów i paznokci, zmiany w obrębie jamy ustnej (pieczenie warg, zajady, przebarwienia języka), jak również zawroty głowy, bezsenność, anemia, drżenie i skurcze mięśni.

Witamina B2 – występowanie

Może się wydawać, że dostęp do praktycznie wszystkich źródeł ryboflawiny na sklepowych półkach nie może powodować niedoboru tej witaminy, jednak wciąż sięgamy do wysoko przetworzone produkty, ubogie w witaminy. Tym bardziej warto wiedzieć skąd czerpać niezbędny składnik, jakim jest witamina B2. Gdzie najwięcej jej znajdziemy? Witamina B2 w jedzeniu to temat rzeka, ale najważniejsze źródła ryboflawiny to:

  • Płatki owsiane, chleb żytni razowy, makaron żytni
  • Mleko, jaja, ser twarogowy, jogurt naturalny
  • Soczewica, groch, kapusta włoska, szpinak, fasola szparagowa,
  • Kurczak, cielęcina, indyk
  • Wątroba wołowa, nerki wieprzowe,
  • Kasza jaglana, morele, suszone śliwki
  • Świeża makrela i łosoś, flądra, morszczuk i inne ryby morskie,
  • Orzechy pistacjowe, daktyle, figi, migdały, sezam, pestki słonecznika i dyni

Jeżeli zachowujemy specyficzną dietę, która nie opiera się na powyższych składnikach, warto sięgnąć po suplementację witaminy B2.

Poznaj bliżej produkt zawierający witaminę B2: http://vitabuerlecithin.pl

Zobacz również