Wysiłek fizyczny a stres

Jak przewlekły stres odbija się na organizmie? 

Obecnie przewlekły stres dotyka coraz więcej osób ze względu na szybkie tempo życia, wyzwania zawodowe czy rodzinne. Samo pobudzenie organizmu ma co prawda korzystny wpływ na naszą koncentrację i umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, jednak chroniczny stres prowadzi do wyczerpania organizmu. Wówczas mamy coraz większe problemy ze skupieniem uwagi i wykonywaniem swoich obowiązków. Stajemy się nadpobudliwi i emocjonalnie reagujemy na prozaiczne sytuacje. Przewlekły stres powoduje również ciągłe uczucie zmęczenia, osłabienie, a także problemy ze snem, które tylko pogarszają nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne. Osłabieniu ulega również odporność naszego organizmu.

Choroby związane ze stresem i nie tylko 

Nadmierny stres powodujący dyskomfort fizyczny i psychiczny oraz nerwowość, stosunkowo często dotyczy osób pracujących biurowo. Ich codzienne obowiązki, a często również nadgodziny sprawiają, że większość dnia spędzają w pozycji siedzącej. Z tego względu te same osoby są narażone jednocześnie na choroby związane ze stresem, jak również dolegliwości fizyczne związane z brakiem ruchu. Z czasem prowadzą one między innymi do chorób serca, czy zwyrodnień stawów. Wysiłek fizyczny to zatem nie tylko lek na nerwy, ale również wiele innych przypadłości. Podejmując go, zyskujemy podwójnie.

Wysiłek fizyczny jako lek na stres

Sport i ogólnie wysiłek fizyczny to aktywności, które w powszechnej świadomości pomagają nam w odreagowaniu negatywnych emocji lub przeżyć. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, jak wiele prawdy znajduje się w takim stwierdzeniu i jak bardzo aktywność fizyczna wpływa na długotrwały stres. Kolejne badania naukowe nie tylko potwierdzają tę tezę, ale również udowadniają, że sport oddziałuje pozytywnie na nasz umysł na wiele sposobów.

Ciągły stres a poczucie kontroli i tłumienie emocji 

Ciągły stres rozładowywany za pomocą ćwiczeń ma swoje aspekty psychologiczne. Podejmując wysiłek fizyczny często pokonujemy pewne bariery. Chodzi o osiągane czasy, odległości i inne wyniki, charakterystyczne dla poszczególnych dyscyplin sportu. Dla wielu osób poważnym osiągnięciem będzie samo zyskanie motywacji do podjęcia ćwiczeń i wykonywanie ich regularnie. W ten sposób budujemy w sobie poczucie kontroli, które później przydaje się zarówno w podejmowaniu życiowych wyzwań, jak również kontrolowaniu własnego organizmu. Nadmierny stres wiąże się w dużej mierze z negatywnymi emocjami, które odczuwamy na co dzień. Sport stanowi zaś doskonałą odskocznię i pozwala je stłumić.

Endorfiny zwalczające długotrwały stres 

Kolejny aspekt, w którym ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na chroniczny stres ma podłoże hormonalne. Wysiłek fizyczny prowadzi do produkcji endorfin zwanych hormonami szczęścia. Endorfiny odpowiadają za poprawę naszego humoru. Należy przy tym pamiętać, że długotrwały stres i związane z nim wyczerpanie organizmu objawiają się między innymi ogromnymi wahaniami nastroju, a także spadkiem motywacji. Korzystny wpływ endorfin to kolejny dowód na to, że sport stanowi doskonały lek na stres.

W jaki sposób wysiłek fizyczny pomaga redukować nadmierny stres? Pobudzenie neuronów 

Czy wysiłek fizyczny ma również wpływ na to, co dzieje się fizycznie w naszym mózgu? Oczywiście. Fakt, że sport redukuje nadmierny stres możemy potwierdzić neurologicznie. W naszym mózgu funkcjonują bowiem konkretne grupy neuronów, które ulegają pobudzeniu właśnie pod wpływem ćwiczeń i wysiłku. Dzięki temu pozostałe komórki nerwowe nie są tak obciążone w momencie kryzysowej, stresowej sytuacji.

Aktywne sposoby na stres – jest z czego wybierać! 

Choroby związane ze stresem sieją spustoszenie w naszym organizmie, dlatego warto im przeciwdziałać, zwłaszcza, gdy lek na stres jest na wyciagnięcie ręki i wystarczy odrobina motywacji. Jakie ćwiczenia wybrać? Na długotrwały stres sprawdzi się właściwie każdy rodzaj wysiłku fizycznego. Liczy się fakt, że w naszym organizmie wytworzą się endorfiny i stłumimy negatywne emocje odzyskując poczucie kontroli. Bieganie, jazda na rowerze i inne aktywności na świeżym powietrzu to doskonała recepta na długotrwały stres, jak również sposób, by zwiększyć poziom odporności organizmu. Ćwiczenia, które pomogą w rozładowaniu emocji możemy również wykonywać w domu. Wystarczy wybrać odpowiedni program treningowy lub kupić sprzęt do ćwiczeń. Brak czasu nie powinien stanowić bariery, gdyż znaczne efekty przyniesie nawet pół godziny aktywności dziennie. Gdy chcemy rozładować przewlekły stres, warto również postawić na sport, który będzie nam sprawiał rzeczywistą przyjemność.

Co poza aktywnością? Jak wybrać lek na nerwy?  

Sposoby na stres nie ograniczają się jednak do wysiłku fizycznego. Warto stosować jednocześnie kilka metod, które pomogą naszemu organizmowi w rozładowaniu napięcia. Jedną z nich jest lek na nerwy dostępny w aptece bez recepty. Tego typu preparaty opierają się przede wszystkim na ziołach i witaminach. Bardzo korzystnym składnikiem jest lecytyna niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Chroniczny stres możemy również rozładowywać eliminując stresogenne bodźce. Niekiedy nie warto poświęcać całego swojego czasu dla kariery, płacąc rachunek w postaci nadszarpniętego zdrowia.

Zobacz również