Jak radzić sobie ze stresem i zdenerwowaniem?

Psycholog zdefiniowałby stres jako relację pomiędzy umiejętnościami radzenia sobie danej osoby, a wymaganiami stawianymi przez otoczenie. Można go także określić jako ciągłe napięcie psychiczne, zdenerwowanie, przemęczenie, czy spadek aktywności. W końcu organizm zaczyna się buntować i objawiać przykrymi dolegliwościami. Oczywiście pewna dawka stresu może być dla nas pozytywna, ponieważ pod jego wpływem jesteśmy w stanie wykonać wymagające zadania. Jednak co za dużo, to niezdrowo. Na szczęście istnieją skuteczne sposoby na nerwy.

Poznaj źródło stresu

Duża część z nas żyje w ciągłym pędzie, brakuje nam na wszystko czasu, marzymy, żeby doba wydłużyła się o kilka dodatkowych godzin. To z pewnością może przysporzyć wiele nerwów i popsuć zdrowie. Większość sytuacji, których się obawiamy wcale się nie zdarzy, albo zwyczajnie nie mamy na nie wpływu. Dlatego warto uświadomić sobie przez co czujemy ciągłe zdenerwowanie. Jedną z metod dojścia do źródła stresu jest wypisanie na kartce wszystkiego, co stresuje nas w ciągu dnia – ludzie, sytuacje, czynności. Warto spojrzeć na nie z boku i spróbować zneutralizować źródła największego stresu.

Niektóre ze stresorów można bez zbytniego wysiłku wyeliminować, np. jeżeli denerwują nas poranne korki na ulicach, przejmujemy się, że nie zdążymy do pracy i będziemy mieli z tego powodu nieprzyjemności, to zwyczajnie można poświęcić trochę czasu na zaplanowanie nowej trasy, albo zmianę środka komunikacji. Nawet jeżeli będziemy jechać dłużej, to przynajmniej wyeliminujemy jeden ze stresorów. Czasami zdarza się, że nie możemy pozbyć się źródła stresu. W takiej sytuacji najlepiej go zaakceptować i zmienić jego postrzeganie. Jest to niezbędne, by zachować zdrowie.

Pozwól sobie na odrobinę relaksu

Kiedy jesteśmy zabiegani, mamy za dużo obowiązków domowych, czy musimy brać nadgodziny w pracy, to łatwo zapomnieć o sobie. Organizm jest coraz bardziej przeciążony, zaczyna słabnąć i częściej chorujemy. Nasze ciało wymaga regeneracji w postaci odpowiedniej diety, umiarkowanej aktywności fizycznej, nawodnienia. Ale to nie wszystko – integralną jego częścią jest psychika, która również wymaga regeneracji.

Czasami ze zdenerwowaniem poradzi sobie ciepła kąpiel, zabiegi pielęgnacyjne, masaż, czy dobra książka. Można również spróbować innych technik walki z nerwami, np. aromaterapię, czyli relaksację zapachem. Dlaczego jest taka skuteczna? Zmysł powonienia ma ścisły związek z częścią mózgu, która odpowiada za emocje. Wystarczy przewietrzyć pomieszczenie, zapalić świeczkę o ulubionym zapachu, położyć się i nie myśleć o niczym, jedynie chłonąć zapach. Podobnie działa muzykoterapia, która pomaga oczyścić umysł i wyciszyć emocje, pod warunkiem, że muzyka będzie spokojna.

Współpracuj ze swoim ciałem

Niektórych sytuacji stresowych nie można uniknąć, więc należy sobie z nimi radzić. Metod jest wiele, a jedną z nich jest skoncentrowanie się na swoim ciele. Leżąc lub siedząc należy skupić się na poszczególnych partiach ciała: stopach, kolanach, udach, pośladkach, brzuchu, klatce piersiowej, dłoniach, przedramionach, ramionach i barkach, szyi, głowie, ustach i żuchwie, oczach, policzkach i czole. Po kolei wyczuwać napięcie i odprężyć każdy kolejny mięsień. Można również zastosować inną technikę polegającą na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni, po każdym napięciu należy rozluźnić dany obszar ciała, skupić się na zmianie i poczuć stan odprężenia.

Oprócz pracy z poszczególnymi mięśniami ciała, najlepszą metodą walki ze stresem jest wysiłek fizyczny, który pozwoli nam się pozbyć nagromadzonych emocji i uwolnić endorfiny, czyli hormony szczęścia. Nie musi się on sprowadzać do ćwiczeń o wysokiej intensywności. Rodzaj aktywności należy dostosować do swoich preferencji, może to być pływanie, bieganie, jazda na rowerze, czy fitness. Podczas ćwiczeń skupiamy się na swoim ruchu, oczyszczamy umysł i na chwilę zapominamy o stresogennych sytuacjach.

Konsekwencje stresu chronicznego

Każdy z nas jest inny i musi odnaleźć własny sposób radzenia sobie ze stresem i kontrolowania negatywnych emocji. Chroniczny stres, czyli doświadczalny w sposób regularny i częsty może przyczynić się do powstawania wielu chorób. Najczęściej osoba, która nie daje ujścia negatywnym emocjom jest narażona na silny i długotrwały stres może zmagać się z nadciśnieniem tętniczym, wrzodami żołądka i dwunastnicy, chorobami serca, cukrzycą, zaburzeniami snu, schorzeniami snu, a nawet anoreksją nerwową i bulimią.

Nikt z nas nie jest w stanie uniknąć stresu, a sposoby radzenia sobie z nim zależą wyłącznie od nas samych. Warto dążyć do wyeliminowania źródeł naszych nerwów, albo zaakceptować dane sytuacje, na które nie mamy realnego wpływu. Sam stres nie szkodzi, jedynie reakcja na niego może być niebezpieczna dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Szkoda zdrowia!

Dowiedz się więcej: http://vitabuerlecithin.pl/lek-uspokajajacy/

Zobacz również