Przepracowanie – objawy i skutki

Aby osiągnąć sukces w pracy należy posiadać określone cechy takie jak ambicja, szybkość myślenia, umiejętność podejmowania kluczowych decyzji oraz oczywiście – pracowitość. Niestety praca często wiąże się ze stałym stresem, który w dużym stopniu odbija się na zdrowiu i efektywności. Pracowitość jest cechą pożądaną przez wszystkich pracodawców, jednak zacieranie granicy pomiędzy obowiązkami służbowymi, a domem i odpoczynkiem może być niebezpieczne. Do czego może doprowadzić przepracowanie?

Przepracowanie – objawy

Przeważnie przepracowanie objawia się dość niewinnie – czasami skarżymy się na nadmiar obowiązków, problemy ze zdrowiem (częste przeziębienia i problemy z kręgosłupem), a także kłopoty ze skupieniem uwagi. Jednak, jeżeli taki stan trwa długo i pojawiają się nowe objawy to warto spojrzeć na własną sytuację z innej perspektywy i zbadać możliwe powody problemów.

Pierwszym niepokojącym symptomem przepracowanie mogą być kłopoty ze snem. Po długim dniu pracy po głowie krążą myśli związane z obowiązkami służbowymi, nie możemy się zrelaksować, planujemy szczegółowo kolejny dzień. Tyle myśli naraz nie sprzyja dobremu zasypianiu, budzimy się w środku nocy, dręczą nas sny związane z pracą, a w konsekwencji rano odczuwamy duże zmęczenie.

Kolejnym sygnałem świadczącym o dużym obciążeniu organizmu jest spadek koncentracji. Rutynowe działania zabierają więcej czasu, mamy problemy ze skupieniem się na kilku rzeczach jednocześnie, a efektywność drastycznie spada. W konsekwencji powierzane nam odpowiedzialne zadania możemy wykonać nieprawidłowo, wpływając tym samym na wyniki końcowe przedsiębiorstwa. Brak produktywności w pracy może również doprowadzić do niezadowolenia z siebie, niskiego poczucia własnej wartości, a także wydłużenia dnia pracy i skrajnego zmęczenia.

Objawem przepracowania jest bardzo często rozdrażnienie, a także poczucie irytacji, zły humor, zdenerwowanie niewspółmierne do bodźca, a także brak energii. Ciągłe zmęczenie i dręczące myśli mogą doprowadzić do pogorszenia się relacji w gronie rodziny, przyjaciół, czy też współpracowników.

Przepracowanie silnie wiąże się z długotrwałym stresem, który odbiera radość życia i energię. Nawet, jeżeli praca jest bardzo przyjemna, zależy nam na wynikach, to należy nauczyć się odpoczywać i skupić uwagę na innych aktywnościach, ponieważ skutki mogą być groźne dla zdrowia.

Przepracowanie – skutki

Ciężka praca w połączeniu z małą ilością snu może doprowadzić do podwyższenia ciśnienia krwi, które może utrzymywać się nawet kilka godzin po zakończeniu dnia pracy. Wahania ciśnienia krwi mają niewątpliwy wpływ na funkcjonowanie organizmu – zwiększają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej i zawału serca.

Przepracowanie może również doprowadzić do nadwagi i zaburzeń odżywiania. Nadmiar obowiązków służbowych nie sprzyja prawidłowemu odżywianiu, przeważnie sięgamy po niezdrowe rzeczy, które można szybko odgrzać w mikrofalówce. Szczególnie jedzenie fast foodów w biegu, popijanych napojami energetycznymi może powodować wrzody żołądka lub inne problemu przewodu pokarmowego.

Zbyt absorbująca praca może również odbierać nam czas, który moglibyśmy spędzić na aktywności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. A więc zła dieta w połączeniu z pracą siedzącą i brakiem ruchu może powodować nadwagę, choroby serca oraz ogólną złą kondycję organizmu. Ciągły stres ma również ogromny wpływ na ewentualne uzależnienie od alkoholu oraz środków odurzających.

Przepracowanie może także doprowadzić do wypalenia zawodowego. Szczególnie narażone są na nie osoby mające intensywny kontakt z ludźmi. Objawia się poczuciem niezadowolenia z wykonywanych obowiązków, utratą motywacji do pracy oraz brakiem aktywności i energii.

Jak zapobiec przepracowaniu?

Wielu pracodawców uważa, że osoby pracujące dłużej są bardziej wydajne i efektywne. Nic bardziej mylnego. Przepracowanie i wynikający z niego stres może doprowadzić do braku koncentracji, kłopotów z pamięcią i roztargnienia. Zobacz jak sobie z tym radzić: http://vitabuerlecithin.pl/lek-uspokajajacy/. Jeżeli zaobserwujemy pierwsze symptomy przepracowania, to należy postawić jasną granicę pomiędzy pracą, a czasem dla siebie. Jednak jak to zrobić, jeżeli pracodawca wciąż wymaga od nas więcej? Należy nauczyć się asertywności. Istnieje wyraźna granica pomiędzy wykorzystywaniem pracownika, a wspieraniem jego rozwoju.

Może się wydawać, że odmawianie pracy do późnych godzin wieczornych szybko doprowadzi do zwolnienia. Niekoniecznie, zwyczajnie należy nauczyć się odpowiednio rozmawiać z szefem, czyli szczerze, z szacunkiem i uprzejmością. Warto wytłumaczyć przełożonemu realną sytuację w firmie i pokazać wpływ ciągłej pracy do późnych godzin na efektywność działań. Pracodawca skupia się na wynikach firmy, więc obietnica lepszych efektów, jakie będą mieli wypoczęci pracownicy musi podziałać.

Co jeszcze możemy dla siebie zrobić? Na pewno należy nauczyć się właściwie odpoczywać, czyli redukować napięcie i skupić się na sobie. Najlepiej zadziała przebywanie na łonie natury, zieleń uspokaja, a organizm będzie bardziej dotleniony. Pomyśl, co tak naprawdę sprawia Ci przyjemność. Może relaksująca kąpiel, sport drużynowy lub chodzenie po górach? Warto wrócić do wszelkich aktywności, by nie odczuć negatywnych skutków przepracowania i odzyskać energię do życia.

Zobacz również