Jak lecytyna wspomaga pamięć?

Lecytyna to niezwykle ważna substancja dla naszego organizmu. Z chemicznego punktu widzenia nie stanowi ona związku chemicznego, lecz jest mieszaniną wielu substancji, przede wszystkim fosfolipidów, a w mniejszym stopniu trójglicerydów, węglowodanów oraz glikolipidów. Lecytyna ma kluczowe znaczenie dla naszego układu nerwowego, krwionośnego, pokarmowego, a także odporności. Jak konkretnie wpływa na nasz organizm? Dlaczego wiele mówi się o jej wpływie na ludzką pamięć. Skąd nasz organizm czerpie lecytynę?

Czym jest lecytyna?

W połowie XIX wieku francuski uczony Theodor Nicolas Gobley po raz pierwszy wyodrębnił lecytynę z żółtka kurzego jajka, czemu substancja zawdzięcza do dziś pochodzącą z języka greckiego nazwę lekithos, oznaczającą po prostu żółtko. Od tego czasu wiele się zmieniło, a dziś lecytyna jest ważnym dodatkiem wielu produktów spożywczych, a ponadto spożywamy ją również w celach leczniczych.

Trzymając się terminologii naukowej lecytynami nazwalibyśmy pewną grupę organicznych związków chemicznych zaliczających się do fosfolipidów, jednak zwyczajowo nazwą lecytyna określa się szerszą grupę związków o podobnej budowie i znaczeniu dla ludzkiego organizmu. Związki zaliczane do tej grupy opierają się na kwasach tłuszczowych, glicerolu i dodatkowym związku mającym najważniejsze znaczenie z punktu widzenia naszego organizmu, przede wszystkim cholinie, inozytolu lub serynie.

Znaczenie lecytyny dla naszego organizmu

Przejdźmy jednak do kluczowego, praktycznego znaczenia lecytyny dla ludzkiego ciała i umysłu. Lecytynę spotkamy w każdej komórce naszego ciała, ponieważ jest jednym z najważniejszych budulców błony komórkowej. Oprócz tego tworzy ochronną barierę ścian ludzkiego żołądka, a także chroni naszą wątrobę.

Lecytyna odgrywa również ważną rolę w wielu procesach przemiany materii. Jest jedną z substancji, które przyczyniają się do regeneracji naszego organizmu po wysiłku, a także podwyższających wydolność fizyczną. Jest więc bardzo ważna z punktu widzenia osób prowadzących aktywny tryb życia, a także pragnących zgubić zbędne kilogramy. Dodatkowo, według wielu badań opóźnia procesy starzenia. Zaś z punktu widzenia wpływu na układ krążenia, spore znaczenie ma fakt, że wspiera prawidłową gospodarkę cholesterolem.

Lecytyna, a pamięć i koncentracja

O lecytynie słusznie mówi się i pisze przede wszystkim w kontekście jej wpływu na naszą pamięć i koncentrację. Z fizycznego punktu widzenia warto nadmienić, że lecytyna jest budulcem tkanki mózgowej, a także otoczki mielinowej komórek nerwowych. Obecna w lecytynie cholina uczestnicy w przekazywaniu impulsów nerwowych do mózgu. Trudno więc wyobrazić sobie prawidłowe funkcjonowanie naszego mózgu i całego układu nerwowego bez lecytyny. A jak jej obecność lub niedobór odczuwamy w praktyce?

Praca naszego mózgu, a przede wszystkim pamięci jest wysoce uzależniona od lecytyny. Jej odpowiednia zawartość w naszym organizmie wedle wszelkich badań znacząco podnosi zdolność koncentracji i zapamiętywania informacji. Z tego względu regularne przyjmowanie lecytyny ma ogromne znaczenie z punktu widzenia osób uczących się lub pracujących umysłowo. W ten sposób pozwalamy naszemu mózgowi w pełni wykorzystać swój potencjał, a w praktyce przyspieszamy procesy uczenia się i poprawiamy swoją koncentrację. Dodatkowo udowodniono, że lecytyna pomaga rozładować napięcie i stres, przede wszystkim w chwilach wzmożonego wysiłku intelektualnego.

Seniorzy powszechnie zażywają lecytynę, aby uniknąć potencjalnych problemów z pamięcią i koncentracją w podeszłym wieku. Lecytyna ma za zadanie między innymi ochronę komórek nerwowych, dlatego stosowanie jej przez osoby starsze z pewnością pomaga zachować dobrą kondycję umysłową przez wiele lat. Stosowanie lecytyny często zaleca się osobom cierpiącym na chorobę Alzheimera i demencję starczą.

W ostatnich latach lecytynę stosuje się również jako wsparcie terapii u osób leczących się na zaburzania maniakalno-depresyjne i chorobę afektywną dwubiegunową. Istnieje prawdopodobieństwo, że lecytyna przyczynia się do zmniejszenia częstości występowania halucynacji.

Zapotrzebowanie na lecytynę w organizmie człowieka

Wedle różnych źródeł ludzki organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje od 2 do 6 gramów lecytyny dziennie. Należy pamiętać, że z racji wpływu substancji na pamięć i koncentrację, zapotrzebowanie organizmu na lecytynę może być wyższe w okresie wzmożonego wysiłku umysłowego, związanego z edukacją lub pracą zawodową. W tym czasie bardzo ważne jest dostarczanie jej naszemu mózgowi i całemu organizmowi regularnie.

Jakie produkty zawierają lecytynę?

Lecytyna występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych zarówno pochodzenie zwierzęcego, jak i roślinnego, dlatego możliwe jest zaspokojenie całego zapotrzebowania na lecytynę wraz dietą. Wśród produktów odzwierzęcych warto wymienić przede wszystkim jajko, wątróbkę i ryby. Roślinne źródła bogate w lecytynę to przede wszystkim soja, fasola, ziarna słonecznika, oliwki, awokado i orzechy. Jeżeli po wymienione produkty sięgamy rzadziej lub po prostu za nimi nie przepadamy, a jednocześnie pragniemy wspomóc swój mózg w codziennych wyzwaniach intelektualnych, warto rozważyć suplementację lecytyny.

Dowiedz się więcej: http://vitabuerlecithin.pl/poradnik/moc-lecytyny/

Zobacz również