Witamina B12 – rola w organizmie

Układ krwionośny

Kobalamina ma swój ważny udział w procesie tworzenia nowych czerwonych krwinek, wpływając na efektywność transportu tlenu do wszystkich komórek. Jej zadanie polega na zapobieganiu odkładania się substancji, która jest efektem przetwarzanie białek (homocysteina). W przypadku jej nadmiaru dochodzi o powstania chorób układu krążenia. Przede wszystkim zwiększa to ryzyko rozwoju blaszek miażdżycowych. Odpowiednia zawartość witaminy B12 chroni nas więc przed udarem mózgu i zawałem serca. Wiele osób mimo wysokiego poziomu cholesterolu nie ma zmian miażdżycowych. Dopiero, gdy wysoki poziom homocysteiny wywoła uszkodzenia naczyń krwionośnych, problemem może być nadmierne odkładanie cholesterolu. Dlatego osoba zagrożona miażdżycą powinna nie tylko wykonać badanie cholesterolu, ale również homocysteiny. Ponadto niedobór witaminy B12 może przyczynić się do powstania anemii złośliwej, która charakteryzuje się brakiem występowania zdrowych krwinek czerwonych i powiększeniem istniejących komórek.

Układ nerwowy

A jak witamina B12 działa na kondycję psychiczną? Okazuje się, że warunkuje ona prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a więc jej skrajny niedobór może mieć wpływ na liczne zmiany chorobowe, w tym choroby psychiczne. Witamina B12 jest również niezbędna do zachowania sprawności umysłowej aż do późnego wieku. Osłabiona pamięć i koncentracja może wynikać właśnie z niedoboru kobalaminy. Witamina B12 bierze udział w tworzeniu osłonki mielinowej, która chroni mózg, rdzeń kręgowy i nerwy. Pierwszym sygnałem ze strony układu nerwowego, który informuje o niedoborze witaminy B12 jest: drętwienie, mrowienie kończyn dolnych, zaburzenia równowagi i chodzenia, a także zawroty głowy i dezorientacja. Odpowiednie spożycie witaminy B12 jest szczególnie ważne w przypadku kobiet w ciąży.

Inne funkcje witaminy B12

Witamina B12 – co jeszcze daje naszemu organizmowi? Między innymi bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników, od których zależy zdolność zapamiętywania, uczenia się i kojarzenia faktów. Wpływa na nastrój, gospodarkę hormonalną, poziom energii, odporność organizmu, a także wspomaga pracę układu kostnego oraz mięśni. Coraz częściej słyszy się o chorobach związanych z funkcjonowaniem tarczycy. Często niedobór witaminy B12 mają osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy. Przekłada się to również na ciągłe uczucie zmęczenia i spowolnienie metabolizmu.

Jak widać dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu niezbędna jest witamina B12. Rola w organizmie jest bardzo złożona, dlatego warto dostarczyć sobie odpowiednią jej dawkę z pożywienia i w formie suplementacji.

Naturalna witamina B12

Warto sięgać po dobrej jakości suplementy diety i leki, by uzupełnić niedobory wit. B12. Działanie leków jest całkowicie bezpieczne dla zdrowia, ale również należy wprowadzić do codziennej diety ryby, owoce morza, podroby wołowe, wieprzowe i drobiowe, jaja, sery dojrzewające (kobiety w ciąży powinny ich się wystrzegać). W produktach roślinnych nie znajdziemy witaminy B12. Lekarze są zgodni, że w przypadku diety wegetariańskiej i wegańskiej należy w tabletkach przyjmować witaminę B12. Lek lub suplement pokryje groźne dla zdrowia niedobory. Dieta z witaminą B12 powinna również zakładać przyjmowanie produktów pełnoziarnistych. 

Główne objawy niedoboru witaminy B12

Początkowo objawy niedoboru witaminy B12 nie są charakterystyczne i można je pomylić ze zwykłym zmęczeniem, jednak warto przyjrzeć się własnemu zdrowiu i wykonać badania jeśli zauważymy m.in.:

  • Objawy psychiczne – depresja, zaburzenia lękowe, zespoły urojeniowe
  • Objawy neurologiczne – drgawki i drżenia kończyn dolnych, zaburzenia równowagi, zaburzenia pamięci i koncentracji, niemożność skupienia się na prostych zadaniach
  • Objawy ze strony układu pokarmowego – zaburzenia czucia smaku, uczucie pieczenia w jamie ustnej, stany zapalne błon śluzowych jamy ustnej i języka, zanik brodawek języka
  • Objawy hematologiczne – są konsekwencją zaburzenia tworzenia czerwonych krwinek, co prowadzi do rozwoju anemii złośliwej

Przy długotrwałym niedoborze witaminy B12, anemii i przewlekłym osłabieniu organizmu stosowane są domięśniowe zastrzyki z witaminą. Niestety są dość bolesne, dlatego warto przyjmować pożywienie, które zawiera witaminę B12 oraz posiłkować się tabletkami, które unormują jej poziom.

Witamina B12 – zapotrzebowanie

Suplementację tej witaminy powinny rozważyć osoby, które nie spożywają mięsa lub mają zaburzenia jelit i żołądka. Stosowanie nieodpowiedniej diety powoduje drastyczne obniżenie poziomu tej witaminy. Przyswajanie witaminy B12 jest procesem bardzo złożonym, dlatego gdy przyjmujemy ją w tabletkach, dawka musi być odpowiednio wysoka. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi około 2 mikrogramów. Kobietom w ciąży zaleca się dawkowanie 2,2 mikrograma, a matkom karmiącym 2,6 mikrograma. Nie zostały zaobserwowane niepożądane objawy nadmiaru tej witaminy.

Witamina B12, bądź czerwona witamina pełni niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, której nie można bagatelizować. Jej niedobór powoduje bardzo uciążliwe objawy, a nawet przyczynia się do powstania groźnych chorób i śmierci. Dlatego niezwykle ważne jest, by nie dopuścić do niedoboru witaminy B12, wprowadzić do jadłospisu odpowiednie produkty, a także wspomóc się odpowiednimi lekami.

Dowiedz się więcej o leku zawierającym witaminę B12: http://vitabuerlecithin.pl/o-produkcie/

Zobacz również